Tón a hlasitost

Bobby Osborne: Na kvalitě svého hlasu musíte pracovat mnoho let. Musíte sami vědět, co je pro váš hlas nejlepší, jak vysoko můžete zpívat a jak nízko, které tóny jsou pro vás těžší. A také některá slova se v téže výšce vyslovují hůř než jiná. Ale hlavní je, když zpíváte s láskou. Dokud se nepostavíte k mikrofonu, můžete o těchto věcech přemýšlet roky. Ale pak už musíte být přirození a nad něčím takovým vůbec neuvažovat.

Peter Rowan: Mám sklon přistupovat k bluegrassu z hlediska síly, siláckého způsobu zpěvu, zvuku z mocně otevřeného hrdla, ne nějakého přiškrceného kňourání. Dosažení těchto tónů je při zpívání tenoru opravdu důležité, protože pak teprve získáte správný souzvuk se sólovým hlasem. Musíte být schopni otevřít ústa do maximálního úhlu, aby to totiž neznělo nuceně a přiškrceně. Podívejte se na Billa, jak se to dělá. Jaký má výraz v obličeji, jak otevírá ústa. Když chcete získat opravdu jemný tón třeba v ‚milion times‘, musíte zpívat /tááááájmz/ místo /taiiiiiiimz/, tzn. /a/ místo /i/. Při /i/ se dokonale škrtíte, ale /á/ dosáhnete snadno. Bill mě naučil, co mám dělat namísto toho, abych tón vykřičel. Nechám tón skouznout mezi falzet a čistý přirozený hlas a toto je něco mezi tím. Je to všechno řízeno hrdelními svaly. Od Billových dob s tím dělám pořád. Zastavili jsme jednou na odpočívadle a já jsem zazpíval ‚Poor Ellen Smith How She Was Found‘ a on mi to potom předvedl mnohem zvučněji a plněji s absolutním vztahem ke zpěvu. Hned jsem si uvědomil, jak špatně ho už mnohokrát nahráli. Na nahrávkách zní jako křídlovka, ale ve skutečnosti jako hoboj.

Musíte zpívat nahlas?

Hazel Dickens: Ne, a přesto jsem jedna z těch, kteří to dělají. Pro mě je to emocionální záležitost. Učím se. Čím jsem starší, tím víc se učím. A také vím, že nic není tak důležité jako to, aby byl člověk slyšet. Když jsme poprvé natáčeli, skoro jsem si zničila hlas. Najednou se vám do toho dostanou vaše city a prostě zapomenete, jak hlasitě zpíváte. Je síla hlasu důležitá?

Keith Whitley: Ano. Mám rád hlas, který má dost síly, ale zároveň je i dostatečně hebký. Nesnáším hrubé hlasy a vůbec už nemám rád povykování. Když přidám svému hlasu sílu, zjasním ho, zkvalitním.

Ralph Stanley: Nemyslím si. Když je obecenstvo na vaší straně, snažíte se víc. A když si myslím, že to obecenstvo potěší, třeba přidám i na hlase.

Alice Gerrard: Když posloucháte Billa Monroea, a to je kus chlapa, občas si uvědomíte, že ztišuje hlas až k úplnému šepotu, že se sotva dotýká mikrofonu. To si člověk pořádně uvědomí, že všechno není jen v hlasitosti, ale i v dynamice.

Jack Cooke: Zpěv je jako hra na hudební nástroj. Musíte získat to nejdůležitější – hloubku. Když zpíváte tenor, můžete zpívat ostře, a přesto to ještě může mít hloubku.

Jesse McReynolds: Tím, že zpíváte nahlas, můžete hlas namáhat, přepínat. Člověk musí poznat, kdy si ničí hlas, kdy zpívá ve špatné tónině nebo moc vysoko. Jakmile začnete cítit, že se vám hlas láme, měli byste toho nechat.

John Duffey: Aby člověk získal správnou sílu hlasu, musí ji dosáhnout zevnitř, tj. opírat se o bránici a hrudník. Já jsem se to naučil od svého otce, který zpíval dvacet pět let v Metropolitní opeře. Víc myslím na zpěv než na hraní.

Bob Osborne: Hlavně v mládí byste měli mít na paměti, že si nesmíte přepínat hlas. Když zpíváte dlouho v jednom kuse a nezačnete chraptět, získáte větší hlasový rozsah. Ale opravdu si můžete ničit hlas, když se do zpěvu hrnete příliš zhurta a příliš nahlas. Začínejte postupně, na tom stavte. Jestliže si namůžete hlas, v devíti případech z desíti si ho zkazíte tak, že už s ním v životě nic neuděláte.

Peter Wernick