Jakou úlohu má v bluegrassu zpěv

Peter Rowan: Zpěv udržuje teplo bluegrassové hudby, směruje ji k vokálním záležitostem, tzn. k mluvení, povídání, komunikaci s lidským hlasem. Je to silně instrumentální hudba, jenže hlas ji prostě vrátí celou nazpět, k prosté podstatě všeho… zpátky na zem, k lidské bytosti. Je krásné, když na vystoupení každý ze skupiny po svém zazpívá.

Jesse McReynolds: Instrumentální část naší hudby byla vždycky druhotná. Vzdal jsem se mnoha dobrých sól. Některé písničky se mi hrají lépe v jedné tónině než ve druhé, ale to musí jít stranou, protože se víc zaměřujeme na zpěv než na hraní.

John Starling: Jedna věc se mi na naší skupině (t.j. Seldom Scene) moc líbí. A totiž to, že nehrajeme někde strhující vyhrávku jenom proto, že je to strhující vyhrávka. Děláme prostě jednoduché písničky. Jestliže se vám podaří dobrý vokál, je to v zásadě všechno, co potřebujete udělat. Některé skupiny používají hlasy jen proto, aby vynikla jejich hra. Uvědomují si, že to je právě jejich silnou stránkou a zpívají jen proto, aby se vyhnuli monotónnosti. My zase děláme všechno pro posílení zpěvu.

Bill Monroe: Vezměte si instrumentální hudbu plus zpěv. Když hrajete v nízkém G a zpíváte ve vysokém G, tak to pořád ještě není ono. Ale vezměte si, že houslista, třeba Kenny Baker, zahraje ve vysokém C se mnou, protože ví, že mi to tam sedne. Nebude hrát v nízkém C jenom proto, že je to jednodušší. A to je to nejlepší, co se v bluegrassu může stát. Když hra nástrojů ladí se zpěvem … To pak dostává banjo s houslemi vůbec nejlepší příležitost si zahrát, příležitost, kterou bez zpěvu nemají.

Hazel Dickens: Najdete jen velmi málo opravdu dobrých zpěváků, kteří doopravdy vědí, jak se má hrát country. Přečíslují je dobří techničtí hudebníci, ne oduševnělí, ale techničtí. Podle mě můžete být třeba nejlepším muzikantem na světě, ale pokud necítíte to, co hrajete nebo zpíváte, nejste nic. Ve chvíli, kdy jste začali oddělovat slova od hudby, ztratili jste cit pro country music.

Myslíte si, že zpěv je ta nejdůležitější věc, že dělá hudbu tím, čím je?

Ralph Stanley: Určitě. Stačí se porozhlédnout po bluegrassových festivalech a uslyšíte stovky vynikajících hudebníků. Ale když začnou zpívat, je to slabé, ve většině případech. Zpěv je nejslabší stránka tohoto druhu hudby. Red Allen: Jedna věc, kterou nenávidím, je houslista nebo banjista, který přehlušuje můj hlas nebo vícehlas. A když je na druhém mikrofonu, není slyšet ani slovo z toho, co zpíváte. Moc lidí se zatraceně snaží být hvězdami.

Charlie Waller: Neumím to pořádně vysvětlit, ale myslím si, že hudba je jakýsi cit. A velice často se ztrácí v rychlých instrumentálkách skupin, které se snaží být technicky dokonalé a snaží se toho docílit tím, že hrají jako někdo jiný. Kopírují notu za notou a snaží se soustředit jenom na hraní. Ale písnička se musí hrát a zpívat s citem. Proto můžete poslouchat i hodně staré nahrávky, a něco ve vás zanechají.

Peter Wernick