Cvičení hlasu a teorie

Bill Monroe: Poskytněte svému hlasu všechny dostupné možnosti, udržujte si hrdlo ve formě a cvičte si hlas. Myslím si, že to většina lidí nedělá, ať už mají hezký hlas nebo ne. Zamlada jsem na svém hlasu pracoval pořád. Položil jsem si text na mandolínu a zkoušel, jakou až zazpívám nejvyšší notu, aby mi to nevadilo. Věděl jsem, že budu zpívat tenor. A věděl jsem, že když budu zpívat bluegrass, budu mít stále vedle sebe několik silných osobností, sólových zpěváků s vysokým hlasem, kteří mi dají zabrat. Bylo mi jasné, že si musím vycvičit hlas tak, abych zazpíval ještě výš než oni a nezničil si hlasivky. V tomto směru mi hodně pomohlo, že nekouřím a nepiju.

Co musíte dělat, abyste bylo dobrým zpěvákem? Jimmy Martin: Hodně zpívat. Nemůžete zpívat bluegrass, aniž byste měli vyzpívaný hlas, bluegrass měli rádi, trénovali a hodně zpívali. To, co děláte, musíte mít rádi, musíte mít rádi bluegrassovou muziku. Musíte mít rádi její sound, musíte si zkoušet hlas, poslouchat ho a stále sledovat, jestli zpíváte dobře. Když se chystám natáčet, vezmu si kytaru a zavřu se do nějaké místnosti, kliku od dveří mám jako mikrofon a sleduji, kolik citu dávám do svých nových písniček. Sleduji, jak mi tóny zní v hlavě.

Jesse McReynolds: Hodně společného s tím má praxe a cvičení. Necvičím tolik, kolik bych měl, a proto mám potíže s udržením hlasové formy. Kdybych zpíval každý den, myslím, že by mi hlas vydržel nahoře. Abyste si vypracovali hlas a udrželi si ho, to vyžaduje stejné úsilí, jaké potřebujete ke zvládnutí jakékoli jiné práce. Je nutné na tom pracovat opravdu hodiny denně. Vzít kytaru, posadit se, brnkat si písničky a zpívat. A zpívat ty písničky tak vysoko, jak to jde, protože si tak udržíte sílu hlasu. Je nutné zpívat opravdu tvrdě. Často člověku škodí, když váhá. Je doma nebo v šatně, kde nikoho neruší a nespustí naplno, jak by měl. Myslím, že tohle hlasu nepomáhá. Věřím tomu, že by měl člověk i v takovýchto případech zpívat, jako by byl na jevišti.

James Monroe: Vím, že mám hlas, se kterým se celkem dobře pracuje. Doma jsem totiž cvičil a poslouchal jsem desky a sledoval jsem, jakým způsobem to dělá otec. V tomhle jsem se mu chtěl co nejvíc přiblížit, ale napodobovat jsem ho nechtěl. Hodně mi pomohl tím, že mě dostal na jeviště. Bez něho bych to nikdy nedokázal. Byl bych na rozpacích a moc vystrašený. Ale jen co jsem se tam dostal, už jsem byl celý říčný těm lidem zpívat, snad také proto, že jsem se chtěl sám slyšet. Myslím, že tohle je to, co nutí být umělce stále lepší, totiž, že se sami slyší. Když mám nahrávat nějakou píseň, poctivě na ní pracuji a vynechávám ji z běžného hraní na sessionech. Hraji ji tak dlouho, dokud ji opravdu dobře neumím. Pak si ji nahraji na pásek a poslouchám. Poslouchám, jak jsem vystihl jednotlivé verše, a když se mi zdá něco špatné, příště to napravím. Ale na jevišti je to jiné, tam nechávám věcem volný průběh. Nevypracovávám si pevný scénář. A na sessionech se snažím zpívat tak dobře, jak to jen umím.

Bob Osborne: Nejlepší je často hrát s někým, o kom jste přesvědčen, že je lepší, než vy. Pokaždé se naučíte něco nového.

Peter Rowan: Průměrnému člověku, kterému jde je o to, aby si mohl zazpívat doma pro sebe, stačí se učit podle desek. Ale ten, kdo to myslí doopravdy, by se měl dostat k některému z mistrů této hudby, prostě na něj nějakým způsobem zapůsobit, třeba tím, že je ztělesněním veliké tradice. Podle bluegrassových zvyků ho skutečně můžete požádat o místo. Nebo tyhle bluegrassové festivaly, které se teď rozmohly - posaďte se, vstřebávejte, co se dá, a pak si vyjděte na parkoviště a ozkoušejte si to sami. Člověk může zpívat a nasměrovat se podle toho, co slyší od někoho druhého, prostě podle toho, co dělá někdo jiný. K tomu, co dělám já, mě dostalo jen a jen poslouchání ostatních. Cvičíte si někdy hlas tím, že zkoušíte vyzpívat jednotlivé tóny?

Charlie Waller: Ne tolik, kolik bych měl. Měl bych takhle cvičit víc. Ale z jednoho důvodu nemohu - moc často hrajeme. Unavit se můžete čímkoli. Kdybych zpíval až příliš často, nemohl bych to dlouho dělat dobře, neměl bych z toho ten správný pocit. Já nechci, aby můj život byla jen a jen muzika. A taky není.

Red Allen: Když se chcete něco naučit, musíte poslouchat druhé, kteří toho o bluegrassu vědí mnohem víc, než vy. A když se chcete naučit, naučíte se, a když se nechcete naučit, nenaučíte se.

Bill Monroe: Jestliže budete studovat dostatečně do hloubky, zvláště old-time music, nevím, proč byste se nemohli naučit, co je pro ni dobré a co ne. Nemůžete ji jenom hrát a nevěnovat pozornost věcem okolo ní. Abyste pronikli skutečně až ke kořenům této hudby, musíte ji mít pořád na paměti.

Peter Wernick