Ben Eldridge

Spěšný matematik Ben Eldridge je také známý svým banjem. Mnozí jej označují za jednoho z nejlepších bluegrassových banjistů. Na nahrávkách s Mike Auldridgem, Cliffem Waldrenem a Seldom Scene jeho drive a vkus opravdu září.

Jako chlapec tíhl spíše k akordeonu, jenomže ten mu rodiče nedopřáli a místo něho mu koupili třináctidolarovou kytaru Sears & Roebuck. O pár roků později, v patnácti letech, uslyšel v rádiu Scruggse hrát ‚Foggy Mountain Breakdown‘ a ‚I’ll Just Pretend‘. ‚Pořád jsem si cosi uvědomoval v doprovodu, čerta jsem věděl co to je, ale strašně se mi to líbilo.‘ Požádal otce, aby mu k jeho šestnáctým narozeninám koupil banjo. Jeden přítel mu ukázal, jak ho ladit a jak hrát některé rolly. ‚Začal jsem hrát Flatta & Scruggse, Earl Scruggs a Don Reno byli vlastně první, které jsem slyšel (asi 1954). Vyrůstal jsem v Richmondu ve Virgínii a Flatt & Scruggs hráli v ‚Old Dominion Barndance‘, a tak jsem poslouchával od půl dvanácté do dvanácti jejich rozhlasovou show. Scruggs byl tenkrát naprosto nedostižný.‘ Následující roky strávil Ben Eldridge cizelováním Scruggsova stylu a v roce 1957 odložil banjo kvůli studiu na universitě.

Jenže v roce 1963 poprvé uslyšel Billa Keitha. ‚Slyšel jsem Keitha hrát na nějaké podívané v městském parku, když byl u Billa Monroea. Slyšel jsem ho hrát ‚Devil’s Dream‘ a doslova jsem nevěřil svým uším. Bylo to úžasné.‘ Naštěstí ten pořad jeden jeho přítel natočil na magnetofon. ‚Měl jsem kopii té nahrávky a úplně jsem ji opotřeboval, jak jsem se z ní zkoušel něco nadřít. Bylo to mé první setkání s chromatikou.‘

Když v roce 1971 odešel Bill Emerson z kapely Cliffa Waldrena k Country Gentlemen, přešel Ben na jeho místo. Po roce však Cliffa opustil a už v listopadu 1971 začal s Johnem Starlingem, Tomem Grayem, Mikem Auldridgem a Johnem Duffeym dávat dohromady Seldom Scene. Zde Ben vytříbil svoji hru, která teď spojuje nejlepší prvky melodického (Keithova) stylu a Scruggsovy hry (kromě Scruggse měl na něho zřejmě vliv i Allen Shelton a Bill Emerson).

Tony Trischka